• Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Tidaklah kalian masuk surga hingga kalian beriman. Dan tidaklah kalian beriman hingga saling menyayangi antara satu sama lain. Mahukah kalian aku tunjukkan suatu amalan yang jika kalian kerjakan niscaya kalian akan saling menyayangi antara satu sama lain? Sebarkanlah salam sebanyak-banyaknya diantara kalian" - (Muslim)

Pentingnya Sunnah Rasulullah SAW

Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah SAW telah berkata kepadaku: 'Hai anakku! Jika engkau mampu tidak menyimpan dendam kepada orang lain sejak dari pagi sampai ke petangmu, hendaklah engkau kekalkan kelakuan itu! Kemudian beliau menyambung pula: Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga! ' (Riwayat Tarmidzi)

Dari Ibnu Abbas ra. bahwa Nabi SAW yang berkata: "Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerusakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi) Dalam riwayat Thabarani dari Abu Hurairah ra. ada sedikit perbedaan, yaitu katanya: Baginya pahala orang yang mati syahid. (At-Targhib Wat-Tarhib 1: 44)

Thabarani dan Abu Nu'aim telah mengeluarkan sebuah Hadis marfuk yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. bahwa Nabi SAW telah bersabda: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam zaman kerusakan ummatku akan mendapat pahala orang yang mati syahid. Hakim pula meriwayatkan dari Abu Hurairah ra. juga bahwa Nabi SAW telah berkata: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam masa perselisihan diantara ummatku adalah seperti orang yang menggenggam bara api. (Kanzul Ummal 1: 47)

Dan Muslim pula meriwayatkan dari Anas ra. dari Rasulullah SAW katanya: Orang yang tidak suka kepada sunnahku, bukanlah dia dari golonganku! Demikian pula yang dikeluarkan oleh Ibnu Asakir dari Ibnu Umar ra. cuma ada tambahan di permulaannya berbunyi: Barangsiapa yang berpegang kepada sunnahku, maka dia dari golonganku.

Kemudian Daraquthni pula mengeluarkan sebuah Hadis dari Siti Aisyah r.a. dari Nabi SAW katanya: Sesiapa yang berpegang kepada sunnahku akan memasuki syurga!

Dan dikeluarkan oleh As-Sajzi dari Anas ra. dari Nabi SAW katanya: Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, maka dia telah mengasihiku, dan siapa yang mengasihiku dia akan memasuki syurga bersama-sama aku!

21 comments:

pesandansampai said...

Ya Allah. Kurniakan ku ketaatan dalam mengamalkan agama dan meninggalkan larangan Mu seperti apa yang ditunjukan oleh Muhammad SAW.
Amin..

farouk said...

Assalamualaikum dari radioislam-nusantara.com! Saluran tilawah Al-Quran, bayan, pengajian kitab, zikir, nasyid dll. Click to listen LIVE!

MIE KESUMA said...

.............

pelangi said...

salam mohon untuk share ke fb ana..syukran ye.

Writter said...

Mohon untuk copy masuk ke portal saya.terima kasih

BARAYA said...

Saya Izin Meng-copy Artikel-artikel Rasulullah s.a.w .,
Terimakasih, Artikel-artikel ini sangat berguna sekali untuk saya.

FatynFazlyn said...

assalamualaikum..blh x kalau sya nk mnx izin copy cerita tntg sifat2 rasulullah saw untuk tujuan pembelajaran sye??harap blh bgi persetujuan.terima kasih..

azharjaafar said...

w'salam. diizinkan copy.

adiLAGA said...

assalamualaikum..
mohon ijin me-copy artikel2nya
guna bwt pmblajaran dri saya

As If You Can See Me said...

salam ustaz.mohon copy artikelnya..Allahu yubarik fik..Sollu alanNabi..Allahumma Solli Ala Muhammad.syukran wa jazakallahu khir

Agik_eNnakal said...

Good

khatijah said...

Assalammualaikum.
mohon share info di fb saya. T.kasih atas ilmu disampaikan.

anes bass said...

izin share ustad

norzalina zainuddin said...

Amin

Saya Kamu said...

Assalamualaikum..... mohon share ya..... smoga pa y baik berpanjanganla hendaknya....amin

agiel last said...

assalamualaikum pak ustadz mohon izin mecopyS artikel Rasulullah s.a.w .,
Terimakasih, insya allah berguna amiin

Itha mawar said...

Aamiin


Annisa Rodriguez said...

Izin share ke yg lain

Mengakublogger.com said...

boleh gx saya copy beberapa isi blog kakak, saya adalah anak smp yangmencintai islam

azharjaafar said...

sila copy

Adhan Alfitra Madjid said...

Amin

Komentar